Kezdőlap Hírek

Elkésett, aki még mindig nem vetette le téli gumiját?

Kánikulában útra szabad kelni téli gumival?

Hirtelen ránk köszöntött a már-már nyári kánikula, ám sokak akadnak, akik még nem
szereltették le téli abroncsaikat. Ennek nem feltétlen a trehányság az oka. Bővebben.

 

 

Alapvetően nyáron a télinél jobb a nyári abroncs, ám az elkopott nyári helyett a téli üzemre
már nem alkalmas, de 2-3 mm profilmélységgel rendelkező téli még mindig jobban fog
teljesíteni

Bő egy hónappal ezelőtt még csak azoknak ajánlottuk a téli gumiabroncsok le, illetve a
nyáriak felszerelését, akik nem autóznak éjszaka, illetve hajnalban. Akkoriban ugyanis hiába
volt már a bűvös, s a gumiváltás meghatározójaként elhíresült 7 Celsius fok feletti a napi
átlaghőmérséklet, éjjelente akár fagypont körüli is lehetett. Most azonban már egyértelműen
kijelenthető: mindenki számára eljött a gumiváltás ideje, napközben a levegő hőmérséklete 30
fok fölé is kúszhat, a napsütötte aszfalt pedig még forróbb lehet, melyen a téli abroncsok már
nem tapadnak kellően jól, s gyorsabban is kopnak.

Ilyen puklival rendelkező, azaz szálszakadt abronccsal már nem szabad közlekedni

Mindezek ellenére bőven akadnak olyanok, akik még mindig téli abroncson közlekednek.
Messze nem kell a fejük fölött pálcát törni. Mint azt Szűcs Tamástól, a nonstopgumi.hu
ügyvezetőjétől megtudtuk − nyilván az egy év alatt jelentősen nőtt üzemanyagáraknak
köszönhetően (két év alatt közel 200Ft) − egyre több olyan autós van, aki vagy azért nem vált
abroncsot, mert már olyan keveset autózik csak, hogy nincs értelme az átszereltetésnek, vagy
rosszabb esetben autózni kénytelenek, de abroncsra − és nyilván sok egyéb, a biztonságos
autózáshoz fontos karbantartásra, alkatrészre sem tudnak költeni.

Nyilván hangoztathatnánk a gumiabroncs-forgalmazóktól jól ismert szentmeséket: 5 év után

az abroncs már öreg, érdemes cserélni, nyáron a téli abroncs is veszélyes, nem csupán télen
a nyári, ám inkább megpróbáltuk nem csak a gyártókat, illetve a forgalmazókat, hanem a
tapasztalt szerelőket is kifaggatni: mire vigyázzon az, aki minél kevesebb pénzből, de azért
viszonylag biztonságosan szeretné megúszni a gumizást.

Új abroncs helyett féláron lehet vásárolni újrahasznosított gumivázra, újból vulkanizált gumit,
akár komolyabb méretekben is

Első alapvetés: aki szezononként 2-3 ezer kilométernél kevesebbet megy, az nyugodtan
tartson autóján egy korrekt minőségű télit, s ne bonyolítsa túl az életét. Az abroncsok
élettartamát növelheti, ha nagyjából félidőnél a jobban kopott elsőket hátra teszik, hogy
nagyjából egyszerre kopjanak el. Ez mondjuk 20 ezer kilométer − nagypapa üzemben akár
10 év − után lehet esedékes. Nem kizárt, hogy annyit akár repedezés-mentesen kibírjon a
gumi. A csaknem mindenre igaz − mosni kell − kijelentés az abroncs esetében is érvényes,
ellenkező esetben a téli sós latyak maradványa például jelentősen lerövidíti az életét. Utóbbi
esetben az abroncs töredezett lesz, s minden szempontból veszít gyári jellemzőiből. Nem
csak a leszerelt abroncsoknál, az autón lévőknél is ajánlott, hogy tiszták legyenek, mivel
öntisztulás a leszerelt abroncsnál egyáltalán nincs, Szűcs Tamás elsősorban esetükben tartja
fontosnak a mosást.

Miként arról a feliratok tanúskodnak, akár 17 colos abroncs is létezik "retreaded", azaz
gyakorlatilag újragyártott verzióban. Az ilyen abroncs hivatalosan is újnak számít, hiszen
teljes külső része az, s a gyártás idejét jelző DOT-feliratból is újat kap

Második alapvetés: szálszakadt, puklis abroncs cseréjével nem szabad várni, ugyanis az
már tényleg fokozottan balesetveszélyes. A KRESZ előírásai szerint azonos tengelyen lévő
abroncsok méretükkel, de még márkájukkal és mintázatukkal is azonosak kell legyenek. Adott
esetben tehát egy gumisérülés akár két új abroncs szükségességét is jelentheti, amennyiben
épp nem lehet kapni a korábbi típust vagy túl nagy lenne a kopáskülönbség. Ilyenkor
használtat semmiképp sem ajánlott venni, a tapasztalatok szerint nem érik meg a rizikót.
Költségminimalizálásból az újrafutózott abroncsok utódjaiból, az újrahasznosított karkaszra
(gumivázra) vulkanizált, "retreaded" abroncsokból érdemes választani − az újak árához képest
féláron, hasonló várható élettartammal, s a tapasztalatok szerint a vastagabb gumiréteg miatt
komfortosabb úthiba-elnyeléssel.

Miért ráz a kormány?

Gumiváltás után sokszor előjön a kérdés: miért ráz a kormány, amikor a gumis ráadásul
centrírozta az abroncsokat? Nos, nem annak az elspórolása vagy hibás elvégzése okozza,
hanem sok egyéb. Egyrészt, minél nagyobb egy felni, illetve abroncs, annál biztosabb, hogy
szerelés után, menet közben ugrik csak helyére az abroncs, ilyenkor ügyebár rögtön oda a
centrírozás, azaz a tömegkiegyenlítés. Ok lehet továbbá a hibás futóműállítás, a sérült felni,
de még a nem megfelelő − alacsony − guminyomás is. Szűcs Tamás − nonstopgumi.hu
− tapasztalata szerint helyes guminyomás esetén az 50 km/óra alatti kormányrezonancia
szálszakadásra, illetve felnisérülésre utal, amennyiben csak 110-130 km/óra között rázkódik
a kormány, legnagyobb eséllyel elegendő lesz a centrírozás, míg ha fékezéskor is megmarad
a rezonancia, vélhetően futóműállításra is szükség lesz. Akármelyikről legyen szó, olyan
műhelyt érdemes keresni, amelyik mindegyik hibára specializált, úgy ugyanis akármi legyen
is a gond, orvosolni fogják.

Nem csak jobban néz ki, hosszabb élettartamot ér el a sótól megtisztított, mosott abroncs.
Leszerelés után nem csak ezt ajánlott megtenni, a gumik vizsgálata is ajánlott, hogy az autós
előre tudjon kalkulálni, s ne télen érje a meglepetés az új abroncsok szükségességével

Harmadik alapvetés – egyben válasz cikkünk alapvető kérdésére: Nem bűn nyáron téli
gumikkal autózni, ám tisztában kell lenni azzal, hogy azok ilyenkor messze nem tudnak olyan
jellemzőket, mint a nyáriak. Nyúlnak és kopnak, melynek következtében az is kijelenthető,
hogy komolyabb távot csakis már téli üzemből kivont, de még kellő profilmélységgel
rendelkező, "lefutandó" abronccsal érdemes bevállalni, ugyanis egy nyári szezon sok
esetben egy közepes állapotú téli garnitúrát is agyonvághat. Ugyanakkor míg télen egy 2-
3 milliméteres profilmélységű abroncs már a rossz kategóriába sorolandó, nyári üzemben
a "még megteszi" címke aggatható rá. Utóbbi esetben azonban tudatában kell lenni annak,
hogy fékútjával, kanyarstabilitásával nem fog a legjobbak közé tartozni, ezért az átlagosnál
valamivel óvatosabban kell közlekedni velük.

Negyedik alapvetés: új abroncs vásárlásakor, de még az eltérő méretű nyáriak
felszereltetésekor is ajánlott a futóműállítás, ugyanis hiába centríroz a gumis, az csak az
abroncs tömegeloszlását hivatott szó szerint ellensúlyozni, ám a futómű nem csak elállítódhat,
kophat, s a nagyobb méretű abroncs − a nyáriak sokszor ilyenek − jobban feszítheti, másként
terhelheti a rendszert, mely az autó futására, de még az abroncsok kopására is kihathat.

Aki új abroncsot vásárolni kénytelen, illetve szerencsés esetben képes, az új abroncsok idei
tesztjeiből akár szabadidő-autóra is választhat. Vásárláskor messze nem szabad csak az árra
koncentrálni, az ugyanis az ADAC tesztjei szerint sokszor nincs arányban a tudással, azaz az
olcsó abroncsok között is léteznek jók.

Katona Mátyás

Enzsöl László

Cheap web hosting service is not always a good solution. I highly recommend reading some hosting reviews such as hostmonster review or ipage hosting review.
Business Joomla Templates designed by Joomla Hosting